Het eiland (bijna) rond - Reisverslag uit Ocho Rios, Jamaica van Rico & Huda - WaarBenJij.nu Het eiland (bijna) rond - Reisverslag uit Ocho Rios, Jamaica van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

Het eiland (bijna) rond

Door: Tropicaltrippin

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

20 September 2011 | Jamaica, Ocho Rios

Hallo allemaal,

Vorige keer vertelde ik dat we in Long Bay in een villa aan het strand verbleven. Hier zijn terecht gekomen dankzij een medewerker van ons hostel in Kingston. Ik vertelde haar dat we graag naar Long Bay wilden gaan vanwege de leuke omschrijving in de Lonely Planet. Toevallig kende zij iemand die daar voor weinig geld appartementen in zijn villa verhuurd. Zij belde hem op en binnen een minuut was alles geregeld. De eigenaar van Villa Sea Dream is David. David is een dikke Jamaicaan die de hele dag rondloopt met twee dingen, een grote glimlach en zijn telefoon. Hij is gek op koken en kan dit ook uitstekend. Dit hebben we gemerkt tijdens zijn bbq sessies in de avond. David maakt de beste Jerk die we tot nu toe op het eiland gegeten hebben. De villa staat precies op het strand en af en toe voel je het water als een soort nevel over je gezicht glijden wanneer het vloed is. Tijdens ons verblijf in de villa heben we het huis enkele dagen gedeeld met de Japanse Daisuke en zijn vrouw en kind. Daisuke is 26 jaar oud maar lijkt 12. Daisuke gedraagt zich ook alsof hij 12 is. Hij is, als een soort stereotype Japanner, blij, beleeft en naief. Daisuke is de Engelse taal aan het leren en boekt vooruitgang. Hij spreekt de woorden yes, no, good, me, you, girlfriend, food en nice. Nou daarmee kom je in Jamaica al een heel eind. Hij reist de wereld rond in twee maanden samen met zijn vrouw en schattige dochtertje. Het is erg grappig om te zien hoe eenvoudig je met mensen kan communiceren die een andere taal spreken. Door middel van handen, voeten en verschillende geluiden kan je zowaar een heel gesprek voeren. Samen met het Japanse gezin en David hebben we de beroemde Blue Lagoon bezocht en het strand waarop een gedeelte van de film Cocktail is opgenomen. Ook hebben we een wel heel unieke tocht dwars door de jungle met hen ondernomen. Namelijke lopend en wadend tegen de stroom van een rivier, met diverse watervallen, in. Het geziht van Daisuke stond tijdens deze tocht continue verbaast of blij.

We zijn 5 dagen in Long Bay gebleven en we hebben ontzettend genoten. Hierna hebben we 3 dagen in Davids (nog grotere) villa in de bergen gezeten. Hier hadden we het rijk volledig voor onszelf en hadden we een prachtig uitzicht over de bomen, bergen en de zee. Gisteren zijn we met behulp van verschillende route taxi's terecht gekomen in het toeristische Ocho Rios. Hier zijn diverse gezellige barretjes, winkeltjes en stranden. Dagelijks leggen hier enorme cruise schepen aan, die tot de nok toe gevuld zijn met toeristen. Hierna gaan we naar Montego Bay, waar de luchthaven is, en zijn we het eiland helemaal rond gegaan. Over drie dagen zit onze overgetelijke reis er alweer op en keren we terug naar Nederland. Helaas, maar zoals we iedere keer weer ondervinden, aan al het goede komt een eind. Dit was dan ook mijn laatste verslag. We hebben het hier echt ontzettend naar ons zin gehad en zijn van het land en haar inwoners gaan houden.

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor het lezen van mijn verslagen. Hopelijk zullen er nog velen volgen in de toekomst.

Jamaica was geweldig! Tot de volgende keer.

• 05 Oktober 2011 - 08:34

Sharon :

Wat een leuk reisverslag! Ik zou graag willen weten hoe je de veiligheid in Jamaica hebt ervaren. Wij willen ook graag gaan rondreizen in Jamaica, maar ik lees zoveel over gewapende overvallen etc? Alvast dank voor je reactie!

Sharon

• 05 Oktober 2011 - 11:00

Rico & Huda :

Beste Sharon,

Bedankt voor het lezen van mijn reisverslag. Jamaica is niet minder veilig dan andere derdewereld landen. Het rondreizen is prima te doen, maar je moet je gezonde verstand wel blijven gebruiken. Houd er rekening mee dat er veel arme mensen op het eiland wonen die hun situatie proberen te verbeteren door te hosselen in de toeristische industrie.

Als jullie echt graag rond willen trekken op het eiland, dan moeten jullie er gewoon voor gaan en je niet bang laten maken door negatieve verhalen die op het internet rondzweven. Onthou goed m.b.t. backpacken en reizen gaat of staat alles met je eigen instelling. Wanneer je bereid bent te accepteren dat de plaats van bestemming nu eenmaal anders is dan wat je gewend bent en je jezelf mee laat gaan in de stroom, dan zul je zien dat je je overal op je gemak kunt voelen.

Wij hebben Jamaica ervaren als een geweldig land met fantastische bewoners.

Veel succes en voor vragen mag je me altijd mailen op ricomeijer@hotmail.com