Portland is paradise! - Reisverslag uit Long Bay, Bahama's van Rico & Huda - WaarBenJij.nu Portland is paradise! - Reisverslag uit Long Bay, Bahama's van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

Portland is paradise!

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

15 September 2013 | Bahama's, Long Bay

Terwijl ik dit verslag schrijf, zit ik op het balkon van onze strandvilla in Long Bay. We kijken recht op zee uit en kunnen 's ochtends de zon op zien komen over het uitgestrekte water. Gedurende de gehele dag staat hier een verfrissend briesje waardoor het, ondanks de hitte, goed uit te houden is.

De afgelopen week hebben we doorgebracht op diverse plaatsen in de provincie Portland. Dit is, zoals in eerdere verslagen vermeld, het meest tropische deel van het eiland. Ons vorige verslag eindigde in het prachtige plaatsje Port Antonio. Vanwege de ligging, boven op de fundering van een oude veste, hadden we daar een prachtig uitzicht. Daarnaast maakte de beheerder een overheerlijk ontbijt. Zo serveert hij het Jamaicaanse gerecht Ackee & Saltfish, avocado, tomaatjes, gebakken banaan, callaloo (Jamaicaanse groente) en eieren. Dit alles afgewerkt met een takje verse tijm. Het plaatsje Port Antonio is de levendige hoofdstad van Portland. In het plaatsje staan nog veel koloniale gebouwen, wat zorgt voor een heel aparte sfeer. Vanuit Port Antonio hebben we de route taxi genomen naar Summerset Falls. Dit is een soort klein recreatiepark dat gebouwd is naast een prachtige waterval. Uiteraard ben ik ook ditmaal weer naar boven geklommen en langs de waterval naar beneden gesprongen. Naast watervallen heeft het park ook een kleine rivier waar we met een bamboevlot op hebben gevaren. Ontzettend leuk om zo'n mooi park langs de kant van de weg te ontdekken.

Na een paar dagen Port Antonio, pikte David ons op met zijn auto en nam hij ons mee naar zijn villa in de bergen van Portland. David is de dikke, goedlachse Jamaicaan bij wie we tijdens onze vorige reis ook zijn verbleven. David beheert twee villa's, één in de bergen en één op het strand. David is gek op koken en bovenal op eten. Hij staat 's ochtends al vroeg op om van alles en nog wat te maken. We zijn eerst een aantal dagen in de bergen gebleven. Het uitzicht vanaf het balkon is adembenemend. Naast zijn huis wonen twee kleine puppy's die David onlangs heeft aangeschaft. Twee schattige jachthondjes die hun eigen hok hebben en een enorme tuin om in te spelen. Vanuit de bergen hebben we een aantal uitstapjes gemaakt naar prachtige stranden in de omgeving. De stranden zijn hier erg mooi en fungeerden dikwijls als decor voor Hollywood films. Frenchman's Cove en Winnifred Beach zijn onvergetelijk mooi en nog niet verpest door het toerisme. Naast deze uitstapjes hebben we erg genoten van de natuur in de bergen.

Nu zijn we in Long Bay, een kilometers lang zandstrand aan een ontspannen plaatsje. Een aantal inwoners herkenden ons nog van de vorige keer. Het is erg gezellig om een praatje te maken met de plaatselijke bewoners. Er wonen hier een aantal Rasta's die luisteren naar namen als Jah Ron, Jah Tiger en King. Long Bay is één van die plaatsen op Jamaica waar de mensen nog nauwelijks beïnvloed zijn door het toerisme en waar men je niet beziet als een wandelende pin automaat. Hier zullen wij de resterende dagen van onze vakantie doorbrengen. Als het weer het toelaat, dan gaan we dinsdag op excursie naar de Blue Mountains, Jamaica's hoogste bergketen. Daar gaan we o.a. op bezoek bij een rasta gemeenschap. Nog een aantal dagen met volle teugen genieten van dit paradijs.

Dit was het weer voor deze keer. Vanaf ons balkon in Long Bay wil wederom iedereen bedanken voor het lezen van mijn verslag. De afgelopen jaren heb ik veel geschreven over mijn buitenlandse avonturen. Soms lees ik dingen met plezier terug en andere keren met afgrijzen, vanwege alle grammaticale fouten die ik tegenkom. Ik heb mijn verhalen vanuit de meest uiteenlopende plaatsen geschreven. Vanuit de hoge Andes, de jungle, vanaf het strand, vanaf een gevaarlijke grensovergang, vanuit een McDonalds en nu vanaf mijn telefoon. Een aantal reizen heb ik zelfs niet eens beschreven. De reden waarom ik dit altijd wil blijven doen is om de mensen die het lezen. Op deze manier kunnen mijn familie en vrienden mijn avonturen volgen en hoop ik andere reizigers te inspireren.

Voor altijd heimwee naar de horizon.

Hasta la proxima!