Sprookjes stad Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Rico & Huda - WaarBenJij.nu Sprookjes stad Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

Sprookjes stad Marrakech

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

16 December 2013 | Marokko, Marrakesh

Hallo allemaal,

Ditmaal bevinden we ons in het sprookjesachtige Marrakech. Marrakech is een stad in Marokko die wereldwijd bekend staat om zijn verschillende bazaars en haar oude Arabische centrum. Het oude centrum, genaamd Medina bestaat uit een waar labyrint van kleine straatjes. De bazaar, genaamd Souk, loopt door de gehele binnenstad. Overal waar je loopt ruik en hoor je bedrijvigheid. Etenswaren, kleding, kruiden en zalfjes, alles is in de Souk aanwezig. Het kloppende hart van de Medina is het Jemaa el fna plein. Dit plein is de grootste bazaar van Noord Afrika. Overdag stikt het er van de toeristische attracties zoals slangen bezweerders, waarzeggers, trommelaars en apen. 's Avonds wordt het plein gedomineerd door eetkraampjes waar men alles kan krijgen van koeienhersenen tot de Marokkaanse Tajine.

Wat ons bij aankomst direct opviel, is dat de bevolking er totaal anders uitziet, dan de Marokkanen in Nederland. Dit komt waarschijnlijk vanwege de ligging van de stad. De meeste Marokkanen die in Nederland wonen komen uit het noorden en Marrakech ligt zuiderlijk. De plaatselijke bevolking is erg aardig, maar verzot op geld. Overal proberen ze geld aan te verdienen en iedere maaltijd die je besteld proberen ze duurder te maken. Alle producten die je in de Souk kunt kopen zijn te duur en je moet erg scherp onderhandelen wil je ergens een redelijke prijs voor krijgen. Wij merken dat wij, vanwege ons donkere uiterlijk, minder last hebben van afzetterij dan de gemiddelde Europeaan. Maar ook wij moeten op onze hoede zijn. De eerste avond probeerde een restaurant eigenaar ons af te zetten door allerlei hapjes te brengen die wij niet besteld hadden. Toen hij met een veel te dure rekening aan kwam, lieten we hem duidelijk weten dat we alleen wilden betalen voor het eten dat we besteld hadden. Toen hij tegen begon te sputteren werd ik een beetje boos. Plotseling kon het mannetje weer rekenen en liet ons weten dat de rest van het huis was.

Wandelen door de stad is een zeer bijzondere ervaring. De Medina is enorm en je verdwaald er bijna iedere dag. Ik kan jullie verzekeren dat dit absoluut niet vervelend is. Iedere keer ontdek je weer iets nieuws. De straten zijn erg lawaaierig en gevuld met brommertjes. Deze scheuren langs iedereen, maar gek genoeg gebeuren er maar zelden ongelukken. Daarnaast wordt er veel vracht vervoerd op karren die voort getrokken worden door ezels.

Hoe interessant en mooi de stad ook is, na een aantal dagen kregen we genoeg van de hectiek en wilden we de natuur in. We boekten een reisje naar Cascade d' Ouzoud, een waterval die vanuit de bergen een prachtige vallei in stroomt. Voor deze trip moesten we bijna 3 uur in een busje zitten, maar dit was het dubbel en dwars waard. De natuur in de valei was prachtig en de watervallen verbazingwekkend mooi. We hebben een geweldige dag gehad in het prachtige atlas gebergte. Een dag vol ontspanning, maar ook veel geklim en geklauter. Heerlijk was het om even aan de drukte te ontsnappen.

Marrakech was voor ons een bijzondere ervaring. Een stad uit een sprookje, waar je goed op je uitgaven moet letten. Een stad waar het moderne Marokko het traditionele Marokko ontmoet. Een stad gevuld met Arabische clichés, maar ook met tegenstellingen. Een stad waar koud water uit de douche komt en de lakens in de Hotels net zo stoffig zijn als de wegen. Een stad vol pracht en praal, die al jaren tot de verbeelding spreekt van dichters, schilders en muzikanten. Een stad waar wij ons 8 dagen lang welkom voelden.

Bedankt voor het lezen en tot het volgende avontuur.

• 17 December 2013 - 11:54

Mindert:

Hallo Ricardo en Huda,

Leuk iets van jullie te vernemen. Fijn dat het jullie zo goed bevalt Geniet nog maar lekker.

Opa.

• 17 December 2013 - 12:23

Ida En Stef:

Wij vinden de reis hartstikke interessant.veel reisplezier nog xxxx!

Stef & Ida.