El mar de siete colores - Reisverslag uit San Andrés, Colombia van Rico & Huda - WaarBenJij.nu El mar de siete colores - Reisverslag uit San Andrés, Colombia van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

El mar de siete colores

Door: Rico

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

30 Maart 2017 | Colombia, San Andrés

We bevinden ons te midden van een zee van 7 kleuren. San Andres is een Colombiaans eiland dat zo'n 150km uit de kust van Nicaragua ligt. Men spreekt hier Spaans en Creools Engels. Het eiland is niet groot, zo'n 12km in lengte. Het is dan ook erg eenvoudig om overal met de welbekende busjes te komen. De kust van het eiland bestaat uit een combinatie van witte stranden en koraal rotsen. De kustlijn is omzoomt met palmbomen en andere vegetatie.

Na een ongeveer 1,5 uur durende vlucht vanuit Medellin kwamen we aan in dit Caribische paradijs. Het eerste wat ons opviel vanuit de lucht was het water. Zelden zagen we zo'n diversiteit in kleuren. Turquoise, licht groen, azuurblauw, donderblauw, alles leek aanwezig. Na de landen bracht een taxi ons naar onze bestemming aan de stille zuidkant van het eiland. Onderweg vertelde de chauffeur over het eiland en de unieke ligging ten opzichte van Nicaragua. Toen ik vertelde dat we bekent waren in Nicaragua, vertelde dat hij ook vaak op de Corn Islands en in Pearl Lagoon kwam. Sterker nog Queen Lobster waar wij tijdens onze Nicaragua reis verbleven, is van zijn zwager. De wereld bleek wederom klein. Ons appartement ligt op een rustige locatie te midden van palmbomen en amandelbomen, in een typische Caribische buurt, waar Reggae en Dancehall uit ieder huis klinkt. De stranden van het eiland zijn niet alleen prachtig, je wordt er ook niet continue lastig gevallen door allerlei verkopers. De mensen lijken over weinig te beschikken, maar zijn ontzettend relaxt en totaal niet opdringerig. Het klimaat is geweldig en het eilandbriesje zorgt voor een heerlijke verkoeling. Tijd speelt geen rol op deze prachtige plek, niemand heeft haast en overal ruik je de geur van marijuana. Iedere dag bezoeken we een ander strand of eiland. Voor de kust van San Andres liggen kleine eilandjes die doen denken aan het idyllische San Blas. Een bootje brengt je binnen 5 minuten naar eilandjes zoals Johnny Cay, Hains Cay en Rocky Cay. Onderweg zie je een aantal scheepswrakken liggen, hetgeen bijdraagt aan het avontuurlijke piraten gevoel.

Wat is dit toch een geweldige reis en wat heeft Colombia veel te bieden! Ik ben blij dat we dit nu allemaal mee mogen maken voor de toeristische explosie. Dit laatste kan, nu er vrede is in Colombia, nooit lang uitblijven.

Tot de volgende keer!

• 30 Maart 2017 - 17:54

Opa:

Hallo Huda en Ricardo,

Ik hoor wel, het is een hele belevenis en het is genieten.

Groet, Opa en Oma.