The emerald road to Cartagena - Reisverslag uit Barrio Bocagrande, Colombia van Rico & Huda - WaarBenJij.nu The emerald road to Cartagena - Reisverslag uit Barrio Bocagrande, Colombia van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

The emerald road to Cartagena

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

31 Oktober 2015 | Colombia, Barrio Bocagrande

Onze eerste ochtend in Colombia begon met een merkwaardig gevoel. Uiteraard werden we veel te vroeg wakker dankzij het tijdsverschil van 6 uren. Daarnaast ligt Bogota erg hoog, iets waar het lichaam zich op aan moet passen. We voelden ons dan ook een beetje alsof we zojuist uit een achtbaan waren gestapt. Erg veel honger hadden we niet, dus we begonnen de dag met een beetje yoghurt. We wisten gelukkig dat het merkwaardige gevoel -het beste te omschrijven als een beetje misselijk, een beetje hoofdpijn en een beetje benauwd- van korte duur zou zijn. Dezelfde ochtend zou ons vliegtuig namelijk vertrekken naar Cartagena, een stad gelegen aan de Caribische zee. De vlucht naar Cartagena duurde slechts een uurtje en gaf ons een mooi uitzicht over onder andere de enorme stad Bogota. Toen na aankomst de deur van het vliegtuig open ging, was het alsof iemand een warme douche had aangezet. Direct werden we omsloten door het warme en vooral vochtige klimaat van de tropen. Bienvenidos en Cartagena!

Cartagena een stad die je van af de eerste kennismaking naar binnen zuigt en je niet meer loslaat. Één van de oudste havensteden van het Caribische gebied, waarvan het historische centrum op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Terwijl we per taxi de stad in rijden, zien we aan onze linkerkant de indrukwekkende muren van het oude centrum oprijzen en aan onze rechterkant honderden pelikanen opstijgen vanuit de zee. Onze bestemming is de wijk Boca Grande, een schiereiland dat wordt gedomineerd door witte wolkenkrabbers. Terwijl wij langs het strand rijden lijkt er muziek vanuit iedere windstreek te komen. Strandverkopers, straatverkopers, muzikanten, toeristen, politie agenten, taxi's en stadsbussen. Alles lijkt door elkaar te wemelen als een tropische wervelwind. Terwijl we uit de taxi stappen komen de geuren van gebakken vis en gegrild vlees ons tegemoet. Wat een indrukwekkende introductie! Na ingecheckt te hebben in ons hotel, geven wij ons over aan de tropische wervelwind. Cartagena is energiek en bruist van het leven. De Colombiaanse toeristische revolutie ontvouwt zich voor onze ogen. Politie agenten zijn op iedere hoek van de straat geplaatst om bezoekers een veilig gevoel te geven, verkopers blijven beleefd en in restaurants zijn ze zeer gastvrij.

Omdat we tijdens deze reis geruime tijd in de natuur zullen verblijven, willen we dit zo nu en dan afwisselen met grotere steden. Cartagena is een prachtige plaats om onze reis te starten. Ondertussen heb ik hier een prima sportschool gevonden, dus het trainen kan nog even doorgaan. In zowel het centrum als hier in Boca Grande zijn vele juweliers. Ieder van hen beweerd de beste smaragden van de stad te hebben en overal wordt je met korting om je oren geslagen. Het is bijna een sport om te zien hoever ze bereid zijn te zakken in prijs. De verkopers zijn über vriendelijk en bieden je zelfs bier en rum aan. Na verloop van tijd duizelden de prachtige groene stenen ons voor de ogen en zagen we door de bomen het bos niet meer. Een tip voor een ieder die geïnteresseerd is in het kopen van een sierraad hier in Colombia. De sieraden zijn stuk voor stuk prachtig en de smaragd kent zijn gelijke niet, maar de prijzen gaan drie tot viermaal over de kop. Doe goed je research en zorg dat je tenminste een beetje basiskennis hebt op het gebied van juwelen. Grappig dat je van te voren verwacht dat je links en rechts cocaïne aangeboden krijgt in dit land, maar dit in werkelijkheid gebeurd met goud en edelstenen. Dit land zit vol met verrassingen.

Morgenochtend vertrekken wij naar Sierra Nevada de Santa Marta, waar we midden in de natuur in een huisje aan een tropisch palmenstrand zullen verblijven.

Bedankt voor het lezen van dit verslag en tot het volgende tropische avontuur!

• 01 November 2015 - 11:39

Ida En Stef:

Wat weer een fijn lezend reisverslag ! Er schuilt een schrijver in je!!
    Leuk om dit te mogen ontvangen!
    We zien uit naar jullie volgende avonturen! Lieve groet Stef en Ida

• 01 November 2015 - 18:23

Hennie Koopmans:

wat boeiend geschreven.
    Je moeder heeft het aan mij door gemaild,ze doet mijn haar al jaren perfect.
    Geniet er van en kom gezond weer terug.

Groet van hennie.

• 01 November 2015 - 22:58

Theo En Trudy:

Hi Ricardo en Huda,
    Van je opa dit en nog 2 verslagen gekregen. Heel,interessant en leuk om te lezen. Je kunt mooi weergeven wat jullie zien, zodat je het zelf bijna ook beleefd. Dank, Trudy, Theo

• 02 November 2015 - 09:14

Birgit:

Prachtig verhaal, zo kan ik vanuit het frisse Harlingen toch een beetje meegenieten en wegdromen bij jullie avonturen.. Vergeet niet zo'n mooie smaragd voor je allerliefste collega mee te nemen! ;-)