African treasures - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Rico & Huda - WaarBenJij.nu African treasures - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

African treasures

Door: Rico

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

13 November 2017 | Gambia, Banjul

Beste lezers,

Hierbij nog even een kort verslag om de reis mee af te sluiten. We hebben ons erg vermaakt tijdens deze Afrikaanse trip. Gambia is absoluut geen aanslag op je portemonnee, waardoor het voor een ieder betaalbaar is om hier naartoe te komen. Het leuke is dat je binnen 6 uur vliegen in een volledig andere wereld bent. Gek genoeg zijn de meeste reizigers die je hier ontmoet geen avonturiers zoals wij, maar eerder de ‘iets’ oudere vakantieganger die je normaliter aan de Zuid-Europese kusten aantreft. En het zijn juist die toeristen die een éénvoudige prooi zijn voor Gambiaanse hosselaars die een extra zakcentje willen verdienen. Ze willen je overal bij helpen, alles voor je sjouwen en je overal mee naartoe nemen. Gelukkig is Gambia een veilig land, waar (buiten verkiezingstijd) weinig rare dingen gebeuren. Maar wat hebben we gelachen op de reggae feestjes, waar 50 jarige vrijgezelle/ gescheiden dames volledig dronken uit de maat staan te swingen met jongens van 19 jaar oud.

We hebben tijdens deze reis een aantal erg mooi plekken bezocht zoals de stranden van Bakau en Paradise Beach. Veel gezwommen hebben we niet, omdat er een aardige stroming staat en het water erg troebel is. Ik vind het altijd wel fijn om te zien wat er zich onder mij afspeelt. Gambia is geen safari land, the big five zul je hier dan ook niet aantreffen. Er zijn echter wel voldoende leuke vogels en apen. Zelfs in de tuin van ons hotel tref je Gibbons aan die zo groot zijn als een 9 jarig kind. Vogels zie je in alle kleuren en maten, met grote en kleine snaveltjes. Dit zorgt voor veel vrolijkheid. Op het gebied van muziek er hier maar één persoon de onbetwiste koning en dat is Bob Marley. Het is ongelofelijk hoe groot reggae is in Afrika. De Jamaicaanse artiesten die wij zo dikwijls hebben gezien zijn hier echte supersterren. Je hoort hier werkelijk overal reggae. Het aan populariteit toenemende Afro Beat is een goede tweede.

Het eten is hier weinig indrukwekkend. Je kunt overal Europese gerechten krijgen, maar het traditionele Afrikaanse eten is erg basic. Wij vonden de grill gerechten van Samba’s uit Kotu veruit het beste. Op het gebied van hygiene is het in de derde wereld altijd uitkijken. De temperatuur en aflatende stroom zijn uiteraard ideale omstandig heden voor voedsel vergiftiging. Zo hebben wij beiden de laatste nacht praktisch doorgebracht op het toilet, zonder precies te weten wat dit veroorzaakt heeft. Dit laatste zal iedere backpacker bekent voorkomen. Het is iets wat er (helaas) nu eenmaal bij hoort.

Deze Afrikaanse trip is ons erg goed bevallen en smaakt absoluut naar meer. Het is erg moeilijk te omschrijven wat Afrika nu zo anders maakt dan bijvoorbeeld Zuid Amerika en Azië. Het is een soort gevoel. Afrika is het oudste continent, de bakermat van de beschaving. Hier liggen de wortels van de mensheid. De plek waar wij allemaal vandaan komen. Het rijkste continent op aarde, waar de armste mensen wonen. Een plek met een bloederige geschiedenis van oorlogen, onderdrukking en slavernij. Maar waar mensen ondanks alles vrolijk en soms kinderlijk naïef zijn. Een plek waar de natuur overal is in haar meeste wrede en primitieve vorm. Onze volgende Afrikaanse reis gaat naar Tanzania en Zanzibar, maar dat is pas in Maart 2018. Onze volgende backpack reis is al over twee maanden en brengt ons terug naar het weelderige en kleurrijke Costa Rica.

Wederom bedankt voor het lezen en tot het volgende avontuur!