The Iberian dream - Reisverslag uit Portimão, Portugal van Rico & Huda - WaarBenJij.nu The Iberian dream - Reisverslag uit Portimão, Portugal van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

The Iberian dream

Door: Rico

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

18 November 2023 | Portugal, Portimão

Het Baskische San Sebastián, een stad met prachtige baaien, glooiende heuvels en een betoverende architectuur. Lopend tussen de statige gebouwen wordt je meegevoerd naar andere tijden. De Golf van Biskaje brengt de nodige wind met zich mee, daarom zie je diverse surfklasjes in de baai dobberen. De golven lenen zich uitstekend voor surfen. Op de boulevard langs het strand zie je mensen van alle leeftijdenzich met een flinke pas voortbewegen. Aan het gemiddelde postuur van de inwoners kun je zien dat de mensen hier waarde hechten aan lichaamsbeweging. Overal zie je slanke oudere dames met keurige kleren en zo’n bruin geverfd kapseltje dat je overal in het zuiden van Europa ziet bij 60 plussers. De stad is bezaaid met kleine cafés waar je pintxos kunt eten. De plaatselijke specialiteit waar ze in Baskenland erg trots op zijn. Pintxos zijn kleine hapjes, vaak op broodjes, soms aan een cocktailprikker. Men maakt er hier een punt van dat alles vers is. En dat is mogelijk omdat de hapjes in sneltreinvaart over de toonbank gaan. Pintxos zijn de Noord-Spaanse variant van tapas. Waarbij het verschil zit in het aantal dat je per portie krijgt en de grootte. Zo serveren ze bijvoorbeeld sardientjes met groene pepers en ansjovis op een stokbroodje van 10 cm.

San Sebastián werd de eerste stad waar wij met onze katten gingen wandelen. De camper hebben we geparkeerd op de plaatselijke camper plek. Dit was ook de eerste plek waar we kennismaakten met de campercultuur. Één van de vele subculturen van de reiscultuur. En net zoals bij het backpacken heb je continu met iedereen hetzelfde gesprek. Waar is men geweest, wat waren daar speciale plekken en hoe was het weer? Bij deze subcultuur gaat het daarnaast over zaken als het vullen en legen van water en de locaties waar je de chemische toilet kunt legen. Het campervolk varieert van baby boomers met enorme luxe bussen tot hippies in een oud omgebouwd busje. Sommige mensen zijn een aantal weken onderweg, anderen een jaar. Ook zie je veel gehuurde campers. Na onze reis dwars door het miserabele weer van Frankrijk wilden we graag onze benen strekken en door de stad lopen. We hebben een speciaal katten wagentje voor Papadeo, Amdea en Bodhi Beer. Dit is een kinderwagen met kattenmandjes erop. In het begin was het natuurlijk even wennen. In een karretje dwars door de drukte. Auto’s die voorbij rijden en mensen overal. Maar al snel was het vooral Bodhi die erg geïnteresseerd om zich heen keek. Met grote ogen nam het schattige Perzische katertje alles in zich op. Papadeo en Amdea zaten stijf tegen de grotere Bodhi aan. Vanaf de boulevard zagen ze voor het eerst de zee. In Friesland hebben ze vanaf onze boot de Friese meren gezien, maar die zijn niet zo wild. In de binnenstad hebben we onszelf getrakteerd op verschillende pintxos en andere lekkernijen. Voor het eerst in lange tijd konden we weer van het zonnetje genieten, want al ligt de stad in het noorden van Spanje het weer is er veel beter dan in Nederland. We merken dat de beertjes steeds meer wennen aan het reizen. Zodra we op een nieuwe plek aankomen rennen ze naar het raam om naar buiten te kijken. Mensen kijken verbaasd op wanneer ze hun gezichtjes voor het raam zien.

Toen we vertrokken vanuit San Sebastián besloten we eerst een tussenstop te maken bij de plaatselijke bouwmarkt. Ik had koppelstukkenin verschillende maten nodig om de waterslang onderweg aan kranen te verbinden. Daarnaast waren er nog een aantal naden in de badkamer die wij dicht wilden kitten. Na een bezoek aan de bouwmarkt vervolgden wij onze weg door de glooiende heuvels, bergen en dalen van Baskenland. De wegen liepen via tunnels en bruggen door één van de meest unieke settings die ik tijdens mijn vele reizen tegen ben gekomen. Ook hier begonnen de bladeren te verkleuren waardoor het landschap er extra dramatisch uitzag. In het begin was het wel even wennen om over hoge bruggen tussen de bergen te rijden met een diepe afgrond naast ons. Maar omdat het er zoveel waren werd dit ook al snel normaal. Inmiddels weet ik niet beter en rijd ik net zo gemakkelijk door de bergen als over het platte Friese land. Na een aantal plekken te hebben bekeken om te overnachten besloten we de camper te parkeren aan de rand van het dorpje Mutriku. De daarop volgende dagen zijn we verder getrokken door het noorden van Spanje en hebben voornamelijk in prachtige natuurgebieden geparkeerd. Langs stranden, rivieren, op bergtoppen en in valleien. Vooral in Galicia hebben we een aantal prachtige plekjes gevonden. Buiten San Sebastián is het Spaanse eten van een minder niveau kan ik u zeggen. De lekkere dingen beperken zich vooral tot hapjes en liflafjes, maar de authentieke maaltijden smaken mij totaal niet. Gerechten als Paella zijn veel te flauw voor mijn persoonlijke smaak. Dit geld ook voor hun stoofschotels. De prijzen in Spanje zijn een stuk aantrekkelijker dan in Nederland. Dat merk je vooral terug aan de pomp. Op het gebied van overnachting hebben we in Spanje maar weinig uitgegeven omdat we voornamelijk in de natuur geslapen hebben en maar weinig op campings. Het gevoel van de vrijheid om iedere dag te gaan en staan waar je zelf wilt is onbeschrijfelijk. Je moet echter wel over een bepaalde mate van zelfstandigheid beschikken om deze manier van reizen aan te kunnen.

Inmiddels bevinden we ons aan de zonnige kust van de Algarve in het zuiden van Portugal. En is het alweer een tijdje geleden dat we Spanje achter ons hebben gelaten. Portugal is een fantastisch land en weer totaal anders dan Noord-Spanje. Meer over onze Portugese avonturen en mijn uitgebreide BBQ sessies in mijn volgende reisverslag.

Bedankt voor het lezen van mijn verslag en zoals altijd……

Tot het volgende avontuur!

Rico

• 18 November 2023 - 14:19

Ida En Stef:

Wat weer een vrijheid en mooie avonturen, ga zo door en fijn dat het voor de katjes ook fijn is

Lieve groet Stef en Ida