Tour du soleil - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Rico & Huda - WaarBenJij.nu Tour du soleil - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

Tour du soleil

Door: Rico & Huda

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

09 November 2023 | Spanje, Gijón

Ditmaal niet vanaf een tropisch eiland of vanuit de jungle, maar vanaf de noordkust van Spanje schrijf ik dit gloednieuwe reisverslag. Ditmaal doen we het allemaal volledig anders. We zijn hier niet naartoe gevlogen en Huda en ik zijn deze keer niet alleen. We zijn op onze allereerste campertrip en we hebben onze katten meegenomen. Teddybeer Papadeo, de snoezige poes Amdea en de Perzische reuzenbaby Bodhi Beer. Op avontuur met het hele gezin.

Het is een ontzettend druk jaar voor ons geweest en we waren beiden echt toe aan een lange reis om de batterij weer op te laden. De Nederlandse winters zijn donker, nat en koud, dus besloten we als een stel trekvogels naar het zuiden af te dalen. We hebben de camper een maand geleden aangeschaft en zijn sindsdien bezig geweest om hem reis klaar te maken. De Mobilvetta Euroyacht is een flinke camper van zo’n 7,30m lang. Genoeg ruimte voor ons kleine gezin. Aan boord hebben we alles wat we nodig hebben. Een keuken, toilet, douche, tv met chromecast, wifi en een wasmachine. Een volledig huis op wielen. Daarnaast hebben we veel spullen voor de katten meegenomen zodat zij ook comfortabel kunnen reizen. Gelukkig beschikt de camper over genoeg laadruimte zodat we alles netjes kunnen opbergen.

Aanvankelijk was het ons doel om op woensdag 01 november 2023 te vertrekken. Echter hebben ons een beetje verkeken op de tijd die we nodig hadden om ons voor te bereiden. Het werd een dagje later, maar dat mocht de pret niet drukken. Op donderdag 02 november was het dan zover. Onze eerste camperreis kon beginnen. Ik werd als bestuurder direct in het diepe gegooid omdat we vertrokken tijdens een storm. Gelukkig zit ik veel op de weg, waardoor ik wel wat gewend ben. Onderweg vlogen de bladeren en takken over de Nederlandse wegen. Rukwinden kwamen van alle kanten en stelden mijn rijvaardigheid op de proef. Het leek alsof de Nederlandse herfst ons letterlijk het land uit blies. Het slechte weer bleek een goede training. Dankzij deze spoed cursus beheerste ik tegen de tijd dat we de Belgische grens overstaken de camper volledig. En terwijl we meer naar het zuiden reden veranderde het landschap. De eindbestemming voor onze eerste dag was Luxemburg. Hier waren wij gek genoeg nog nooit eerder geweest. Al 25 jaar reis ik de wereld over en ik ben nog nooit in zowel de Ardennen als Luxemburg geweest. Het landschap werd steeds glooiender en de heuvels waren bekleed met alle kleuren van de herfst. Prachtig om te zien hoe verschillende tinten bruin en geel het groen breken. Toen we de grens van Luxemburg overstaken begon Huda op haar gemak te zoeken naar een plek om te overnachten met de app park4night. Hierop kun je alle bekende parkeerplekken en campings vinden in het gebied waar je op dat moment bent. Omdat we zonnepanelen hebben zijn wij niet perse afhankelijk van walstroom, dus kunnen we off the grid parkeren. Wild parkeren dus! En Luxemburg bleek hier uiterst geschikt voor. We besloten de eerste nacht nabij Vianden te parkeren. Vianden is bekend vanwege het prachtige middeleeuwse kasteel dat hoog boven de stad op een rots gebouwd is. Eerst zijn we gestopt bij een mooi uitzichtpunt vanaf waar we het kasteel goed konden fotograferen. Vervolgens zijn we naar een parkeerplaats midden in de natuur gereden dat op steenworp lag. Tijdens het reizen zitten de beertjes in zachte reistassen gewikkeld in een denken en bevestigd aan de onderkant van de tafel. Daar zitten ze warm en veilig. Uiteraard waren zij blij dat ze er weer uit mochten en snelden zich naar hun eten. De eerste nacht was erg fris en het was even wennen aan het nieuwe bed. Toch was het direct knus en gezellig. Bovendien zorgden de drie dikke katten om ons heen voor een goede isolatie. De tweede dag vertrokken we in alle vroegte richting de Franse grens. Via de slingerwegen van natuurgebieden met prachtige heuvels en valleien reden we binnen korte tijd het land door. Luxemburg is prachtig land en ontzettend goedkoop. De natuur ziet er sprookjesachtig uit met kabbelende beekjes en dichtbeboste heuvels. We zijn zeker van plan om in de toekomst het land vaker te bezoeken. Niet op de laatste plaats omdat het klavertje vijf met de puntige blaadjes hier gelegaliseerd is.

Omdat we er weinig voor voelden om via Parijs te rijden, zijn we eerst afgezakt naar Nancy en via Dijon en tours weer naar de bekende Route du soleil. Het weer in Frankrijk was verschrikkelijk. Onderweg konden we op verschillende plekken zien hoe rivieren buiten hun oevers dreigden te treden. Frankrijk is een prachtig land, maar rond deze tijd van het jaar hebben wij er weinig te zoeken. Onderweg zijn we in Frankrijk tweemaal gestopt om te overnachten. Beide keren was dit midden in een klein dorpje op camper plekken met basic faciliteiten. Frankrijk is ingericht op campers zoals Friesland dat is op de pleziervaart. En dat is prettig omdat je hier op veel plekken vers water kunt halen en het afvalwater kunt lozen. Ook tijdens onze Franse tour richting de zon hebben we erg kunnen genieten van het herfstlandschap. En terwijl we verder naar het zuiden trokken voelden we het klimaat langzaam veranderen. Ook hier weer veel diversiteit in natuurschoon. Toen we via de Pyreneeën Baskenland inreden begon plotseling een bekend gevoel bij mij de kop op te steken. Het onmiskenbare vakantie gevoel dat verbonden is aan Spanje. Het gevoel dat menig Nederlander al van jongs af aan kent. Een gevoel van dierbare herinneringen en zomerse avonturen. Het gevoel van warme dagen en nachten die in je herinneringen eeuwig leken te duren. Via de Pyreneeën reden we Spanje in en daalden wij af naar een stad die al heel lang op mijn verlanglijstje staat, San Sebastián.

In mijn volgende reisverslag meer over de prachtige stad San Sebastián en onze avonturen in het noorden van Spanje.

“Op eigen kracht door de wereld.

Los van tijd en verplichting.

Zweven door een zee van kleuren.

Je gevoel als kompas.

Een verrassing achter iedere bocht.

De sensatie van het onbekende.

Overspoeld door een nieuwe ervaring.

Iedere dag leren we meer.”

Bedankt voor het lezen van dit reisverslag! En zoals altijd…….

Tot het volgende avontuur.