Antigua, where the beach is only the beginning - Reisverslag uit Antigua, Antigua van Rico & Huda - WaarBenJij.nu Antigua, where the beach is only the beginning - Reisverslag uit Antigua, Antigua van Rico & Huda - WaarBenJij.nu

Antigua, where the beach is only the beginning

Blijf op de hoogte en volg Rico & Huda

01 September 2021 | Antigua, Antigua

Na een periode van bijna twee jaar Corona problematiek en diverse gecancelde reizen, is het ons eindelijk gelukt om op succesvolle wijze Europa te verlaten. Uiteraard ging/gaat dit niet zonder slag of stoot, want door de wereld reizen gaat nu steevast gepaard met vaccinaties, testen en de nodige bureaucratie. Dit hebben wij allemaal aan den lijve ondervonden tijdens het voorbereiden op en het reizen naar het oogverblindend mooie eiland Antigua. Aanvankelijk zouden we op reis naar het Frans Antilliaanse eiland Guadeloupe, maar vanwege een reeks flinke COVID uitbraken heb ik die reis tot tweemaal moeten afzeggen. In beide gevallen ging het eiland volledig op slot en is het niet mogelijk om buiten een straal van 5km van je verblijfplaats te reizen. Aangezien we in

Nederland al lang genoeg opgesloten hebben gezeten, hadden we hier geen trek in. Twee weken geleden besloten we dan ook uit te wijken naar een ander Caribisch eiland en dit werd het buureiland van Guadeloupe, Antigua.

Antigua & Barbuda is de officiële naam van deze Caribische eilanden natie, dat tot haar onafhankelijkheid in 1981 onderdeel was van het Verenigd Koninklijk. Antigua is het hoofdeiland en Barbuda is het kleinere zuster eiland. Antigua waar wij ons op dit moment bevinden, is een glooiend heuvelachtig eiland met prachtige baaien en 365 stranden. Een strand voor iedere dag van het jaar. De spreektaal is Engels en de cultuur typisch Caribisch. Gerechten zoals Roti, Jerk Chicken en Patties kom je hier overal tegen. Het eiland beschikt letterlijk over alle facetten die een reis voor ons geslaagd maken.

Op 28 Augustus was het dan zo ver. Om 03.00 uur vertrokken we richting Schiphol. Onze eerste stop was de luchthaven parkeerplaats in Roelofarendsveen. Na het parkeren van de auto werden we met een pendelbus naar Schiphol gebracht. Daar begon het avontuur van het overleggen van documenten en formulieren. Omdat wij via Londen vlogen kregen we ook te maken met Britse controles. En deze laatsten zijn zowel vanwege de Corona als de politieke situatie erg streng geworden voor bewoners van de EU lidstaten. De vlucht naar Londen was erg kort, maar voor de overstap moesten we 4,5 uur wachten. Aanvankelijk keken we hier tegenop, maar omdat we al 24 uur niet hadden geslapen was de vermoeidheid groot. Zodra we gingen zitten vielen we in slaap en 10 minuten voordat we gingen boarden ging mijn wekker af. Ook in het vliegtuig richting Antigua hebben wij beiden uren lang geslapen. Op deze manier verloopt de reis voor je beleving een stuk sneller.

We kwamen zo’n 45 minuten eerder aan dan gepland. Bij de douane werden wederom alle paperassen gecontroleerd. Dit verliep gelukkig vlot en met een stempel op ons paspoort werden we officieel welkom geheten op Antigua.  Aangekomen bij de bagageband bleken onze koffers volledig vernield. De wielen

Waren afgebroken en er zaten diepe deuken in de zijkanten. Gelukkig bleek onze bagage ongedeerd. Ik heb ter plaatste foto’s en filmpjes opgenomen van de schade en deze naar Virgin Atlantic gestuurd, de maatschappij waar wij mee vlogen. Vanuit de terminal konden we rechtstreeks naar de auto verhuur, waar een klein grijs autootje op ons stond te wachten. In Antigua rijden ze aan de linkerkant, dus het is altijd even omschakelen. Gelukkig heb ik hierin veel ervaring opgedaan op plaatsen als Tobago, Suriname en Zanzibar. Het help in dit geval ook dat huur auto’s meestal een automaat hebben. Op deze manier hoef je je alleen te concentreren op het verkeer. Onze Airbnb ligt op zo’n 10 minuten rijden van de luchthaven. Om 17.00 uur plaatselijke tijd kwamen we hier aan. Omdat de beheerder ons later had verwacht was ze nog niet aanwezig. Gelukkig stonden alle zaken die we moesten weten in de Airbnb bevestiging. Nadat ik de wifi code had ingevuld belde ik haar op. Ze was erg verbaasd dat we het helemaal zelf hadden gevonden en gelijk de wifi in konden stellen. Toen ze hier aankwam kregen we een fles rum cadeau, omdat ze zelden zulke zelfstandig reizigers had ontvangen. Om eerlijk te zijn is dit waarschijnlijk het meest eenvoudige dat ik ooit heb ondernomen tijdens een reis. Maar uiteraard waardeer ik het gebaar. Meestal bellen de mensen haar al vanaf de luchthaven voor hulp bij het vinden van het appartement. Het appartement is fantastisch! Het is erg ruim en hooggelegen waardoor we een prachtig uitzicht hebben over de heuvels en de zee. Er zit een keuken met bar in het appartement, zodat we dagelijks kunnen koken.

De wegen op Antigua zijn zoals bijna overal in het Caribisch gebied, erg slecht. Overal zitten scheuren en gaten in het wegdek. Hierdoor wordt er zelden hard gereden op het eiland. De verkeerssituatie is net zoals bijna alles op het eiland te vergelijken met dat van Tobago. Een netwerk van smalle kapotte wegen over het eiland en een chaos in de hoofdstad. Het is soms ook een flinke klus om bij een aantal van de afgelegen stranden te komen. Dit zorgt uiteraard voor een gevoel van avontuur. De eerste dagen zijn we naar verschillende stranden op het eiland geweest. Het is werkelijk prachtig om de stranden te ontdekken in de baaien tussen de groene heuvels. Het water rondom het eiland is erg ondiep en er is veel koraal, waardoor de zee verschillende tinten blauw heeft. Op diverse plaatsen doet het eiland mij ook denken aan San Andres, het Colombiaanse eiland voor de kust van Nicaragua, dat wij in 2017 bezochten. Nieuw tijdens deze vakantie zijn de plaatselijke dieven op het strand. In het verleden hebben wij het al aan de stok gehad met apen, wasberen en bush babies, maar hier op het eiland is het de mangoest die het op je eten heeft voorzien. Dit schattig ogende diertje uit India is hier in het verleden geïntroduceerd om af te rekenen met de plaatselijke slangen. Omdat ze erg effectief te werk gaan is er dan ook geen enkele slang meer op het eiland te vinden. Maar toen we gisteren gingen zwemmen kwamen wij er achter dat ze ook gek zijn op patties. Gelukkig zag ik op tijd het diertje met zijn snuit richting onze zak met eten gaan, anders was hij ermee vandoor gegaan. Naast patties schijnt de mangoest ook gek te zijn op koffiebonen.

We vinden het heerlijk om weer te kunnen reizen en te genieten van al het moois dat de aarde ons biedt. Fijn dat jullie de tijd hebben genomen om mee te genieten. In mijn volgende verslag meer over dit paradijselijke eiland.

Tot het volgende avontuur!

• 03 September 2021 - 10:53

Ida:

Wat weer een mooi avontuurlijk verhaal.prettige voortzetting van jullie vakantie. Liefs Stef en ida.